Cele 5 dimensiuni culturale ale lui Geert Hofstede

Tu de ce mergi la job?
November 16, 2016
Clasificarea angajatilor: istoria culorilor atribuite
December 14, 2016

Cele 5 dimensiuni culturale ale lui Geert Hofstede

untitled-design

Gerard Hendrik Hofstede este un renumit scriitor olandez ce a dezvoltat urmatoarele teme: problematica interacţiunii dintre culturile naţionale şi cele ale culturii organizaţionale. Studiile acestuia au o mare valoare practică la nivel de management și de educație și ne indică faptul că există grupări culturale la nivel național, precum și regional, ce dăunează demersului societăţii şi al organizaţiilor. Aceste grupări culturale naționale și regionale sunt foarte rezistente in timp.

G.Hofstede a analizat o bază de date a unor angajați adunați de IBM, între 1967 si 1973, acoperind aria a peste 70 de țări .În edițiile studiului scriitorului olandez din 2001, sunt menționate mai exact 76 de țări și regiuni, iar majoritatea sunt bazate pe studiul IBM pe diferite populații și culturi.

Cele 5 dimensiuni culturale asupra cărora G.Hofstede face referire sunt:

  1. Distanța față de putere (IDP) – ne indică gradul în care oamenii dintr-o anumită cultură au o percepție asupra inegalității sociale.
  2. Individualism vs. Colectivism (IDV)  – această dimensiune face referire la procentajul în care oamenii dintr-o cultură încurajează independența și libertatea unui individ față de grupul din care acesta face parte.
  3. Masculinitate vs. Feminitate (MAS) – reflectă importanța faptului de a te fi născut femeie sau bărbat, în funcție de societate si cultură.
  4. Indexul de evitare a incertitudinii (IPI)  – arată gradul de ușurintă cu care o cultură face față la schimbare, la nou.
  5. Orientare pe termen lung (OTL) – reprezintă perioada de timp pentru care oamenii își propun diverse obiective de pe urma cărora așteaptă rezultate și tendința acestora de a sacrifica recunoștiinta de astăzi pentru ca în viitor rezultatul să fie unul foarte bun.

 

15216213_1257526170985487_557427893_o

Interpretând acest grafic și cu ajutorul estimărilor date de către G.Hofstede, iată ce putem concluziona despre România:

  1. Are un procentaj de 90% în ceea ce privește Distanța față de putere, lucru care demonstrează că oamenii acceptă o ordine ierarhică unde fiecare are locul lui.
  2. Individualismul, cu un procentaj de doar 30%, face loc Colectivismului. Din acest fapt reiese ca societatea noastră se bazează pe loialitate și spirit de lucru  în echipă.
  3. În dimensiunea Maculinitate vs. Feminitate, partea feminină domină. Bărbații ocupă un procent de 42% pe piața muncii din țara noastră.
  4. Societatea românească evită incertitudinea și preferă o anumită siguranță, fapt dovedit prin procentajul de 90% menționat în graficul anterior.
  5. Peste jumătate din populația României preferă Orientarea pe termen lung, ceea ce înseamnă că nu privesc cu ochi buni schimbarea societății.

În cazul în care sunteți interesați de mai multe detalii referitoare la Cele 5 dimensiuni culturale, puteti intra aici.

Ioana Mădălina Fîntînă

HR Recruiter Intern

Aptet HR

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *