EQ – Coeficientul de Inteligenta Emotionala

IQ – Coeficientul de Inteligenta Intelectuala
April 5, 2017

EQ – Coeficientul de Inteligenta Emotionala

EQ

EQ (emotional intelligence quotient) este coeficientul nostru de inteligență emoțională. Se consideră chiar faptul că acest coeficient emoțional este adevărata măsură a inteligenței umane, ci nu coeficientul de inteligență intelectuală (IQ).

Modul de gestionare și recunoaștere a propriilor emoții, precum și reacția la emoțiile celor din jur ne fac să fim inteligenți la nivel emoțional și ne ghidează către un comportament ce ajustează propriile emoții la mediul inconjurător, cu rezultatul clar de a ne atinge scopul propriu.

Termenul de Inteligentă Emotională (IE) a apărut inițial în 1964 prin Michael Beldoch, iar în 1983 Howard Gardner, psiholog, publică prima lucrare în care se menționează noțiunea de Inteligențe Multiple.

Nivelul de poularitate al termenului a fost dat de Daniel Goleman, autor psiholog și junalist științific, în anul 1995. Goleman, deși a fost criticat de comunitatea stiintifică, a indicat faptul că un adevărat lider are nevoie de un set de abilităti și aptitudini pentru a crește nivelul de inteligentă emotională, însă „asta nu înseamnă că IQ-ul și abilitățile tehnice sunt irelevante: contează, dar numai ca niște cerințe de nivel minim de acces pentru pozițiile executive din cadrul companiilor” -precizare efectuată de Goleman în articolul său „Ce anume te face lider?”.

Studiile ulterioare au confirmat faptul că oamenii care au un nivel ridicat de inteligență emoțională sunt mult mai sănătoși mental, au performanțe mari în job și un set de abilități și aptitudini de lideri. Astfel, cumularea a 67% din abilitățile necesare pentru o performanță superioară a liderilor contează de 2 ori mai mult decât IQ-ul!

În ultimele decenii se vorbește tot mai mult despre importanța inteligenței emoționale și se efectuaze studii pe diferite categorii de oameni. Spre exemplu s-a dovetit faptul că elevii de nota 10 devin specialiști în aria de activitate în care se specializează, însă ajung să lucreze la companii fondate de elevii care obțin note de 7 sau 8. Explicația stă în faptul că elevii de 7-8 au o toleranță mare la riscuri și se adaptează ușor situațiilor, venind chiar nepregătiți la examene. În același timp, aceștia nu sunt axați strict pe a învăța, ci își alocă timp mai mult pentru viața socială și mediul înconjurător, ceea ce le dezvoltă la scară largă și pe diferite arii cunoașterea, inteligența și trec prin situații ce îi învață să se auto-educe.

În cartea sa numită „Inteligența emoțională”, Daniel Goleman susține faptul că noi avem 2 creiere și implicit 2 minți: cea rațională și cea intelectuală, dezvoltând astfel teoria ce susține că succesul avut la locul de muncă se poate obține prin controlarea zonelor de:

1.Autocunoașterea – Abilitatea de a cunoaște propriile emoții, puncte tari și slabe, valori și obiective și recunoașterea impactului acestora asupra altora din jur, folosind emoțiile pozitive pentru a ghida deciziile.

2.Managementul emoțiilor / Auto-reglarea – Controlul sau redirecționarea emoțiilor perturbatoare

3.Auto-motivarea – Modul de genstionare a emoțiilor și efectul lor asupra luării deciziilor în scopul de a atinge obiective

4.Empatia – Aptitudinea de a lua în considerare sentimentele celor din jur, în special în luarea deciziilor

5.Abilitățile și influența socială – Abilitatea de a manageria relațiile interumane și modul de a convinge oamenii să se încline către direcția dorită

În 1954, înainte de a se dezvolta noțiunea de Inteligență Emoțională, Abraham Maslow a contribuit puternic la înțelegerea nevoilor de a crește în mod continuu ca oameni și a dezvoltat astfel o ierarhizare a nevoilor umane, ilustrate printr-o piramidă a nevoilor (Piramida lui Maslow). Se consideră faptul că doar 2% din oameni ating nivelul maxim de autoimplinire, în timp ce restul de 98% se regăsesc într-o zonă de Nevoi D ( fiziologice, de apartenență, de securitate, de stimă).

Înscrie-te la trainingul nosru de Inteligență emoțională și antreneză-te pentru a deveni inteligent emoțional și pentru a atinge nivelul de autoimplinire!

Nu uita că „În mod tradițional, puterea creierului este dată de IQ, însă cu cât lumea devine mai complexă, inteligența emoțională trece pe primul plan” (Daniel Goleman).

 

Loredana Robescu

HR Manager

Aptet HR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *